MENU




Jak się gra w pokera? Poker texas zasady. Poker texas holdem zasady. Chcesz poznać zasady gry w pokera? Zasady pokera sa łatwe. Tutaj poker zasady gry dla Was.

W sieci dla zapytań typu: "poker texas zasady", "poker texas holdem zasady", "zasady gry w pokera", "zasady pokera", "jak się gra w pokera", czy "poker zasady gry" znajdziecie ze dwie setki wyników. Połowa z nich prezentuje dobrze i szczegółowo opisane podstawowe poker texas holdem zasady. No, właśnie - szczegółowe zasady gry w pokera. Nie każdy jednak ma tyle samo zaparcia by na dzień dobry poświęcić pół godziny życia i w skupieniu przyswoić tyle wiedzy ile oferują poker texas zasady, niektórzy chcą poznać tylko podstawy. I tu z pomocą przychodzę ja - postaram się wam przedstawić zasady gry w pokera w najprostszej i najbardziej skondensowanej formie, tak byście po 5 minutach lektury już mogli rozpocząć grę i wiedzieć przynajmniej  podstawowe 80%. 


Po pierwsze - ważny skrót myślowy. Mówiąc "Poker" zdecydowanej większości mamy na myśli nowoczesną odmianę Texas Holdem No limit. Istnieją również inne odmiany pokera (np. 5 kartowy dobierany, czy Texas holdem limit) jednak dla przejrzystości - nie będziemy tu się nimi zajmować. W tym artykule poznacie tylko poker texas zasady i po jego ukończeniu bedziecie wiedzieć jak się gra w pokera!

Poker texas holdem zasady - garść faktów:

- W pokera może grać od 2 do 10 osób na raz. Gra się pełną talią kart (52) i w grze obowiązuje tradycyjne starszeństwo figur (najsłabsza jest 2 najsilniejszy as. Kolory nie mają znaczenia - Atrefl ma dokładnie taką siłę jak Atrefl

- Gra się żetonami. Gracze przed grą umawiają się jaką wartość ma każdy żeton. Możliwe są 2 rodzaje gier - freezout lub rebuy. Pierwsza to taka w której gracze dostają tyle samo żetonów na start (np. każdy po 100). Jeśli gracz przegra wszystko - odpada. W drugiej - gracze kupują dowolną ilość żetonów. Dodatkowo gdy przegrają wszystko - mogą znowu je kupić. Pierwszy sposób gry zazwyczaj jest wykorzystywany w turniejach (tak by każdy miał takie same szanse), drugi - w typowej grze pieniężnej (cash).

- Przed grą ustala się wysokość minimalnych podbić - małej w ciemno i dużej w ciemno (blinds). Przykładowo, jeśli każdy z graczy ma 200 żetonów, mały blind może wynosić 1, a duży 2. Ten podział wynika z tego, iż jako standard dla wygodnej gry uznaje się, że gracze na początek powinni dysponować przynajmniej 100 blindami - dzięki temu gra nie skończy się zbyt szybko.

Poker texas zasady - przygotowanie do rozgrywki


Rozdający. Jedna osoba jest rozdającym (dealer) by to wyraźnie zaznaczyć zazwyczaj leży obok niej przedmiot z literką D. Co rozdanie będzie zmieniał się rozdający i zostanie nim osoba siedząca najbliżej po lewej stronie poprzedniego (czyli zgodnie z zasadą ruchu wskazówek zegara).

Mała ciemna, duża ciemna (blinds). Gracz siedzący po lewej stronie obok rozdającego przed grą musi włożyć do puli wartość ustalonego wcześniej małego blinda (np. 1), a kolejny po lewej - dużego blinda (np.2 ). Dzięki temu w każdym rozdaniu na początku już jest do wygrania jakaś stawka podstawowa (łącznie 3) o którą warto grać.

Rozdajemy karty wszystkim graczom (zaczynając od tego który wpłacił małego blinda). Każdy z graczy otrzymuje 2 karty. Widzi je tylko on i nie może pokazać innym przeciwnikom.

Poker zasady gry - cel gry

Naszym celem jest posiadanie najlepszego układu kart z wszystkich graczy. Układ stworzą 2 karty które otrzymaliśmy plus wybrane przez nas 3 z 5 kart wspólnych które za chwilę pojawią się na stolę. Nasz układ będzie się więc zawsze składał z 5 kart, nie ma jednak obowiązku ile kart musi być z ręki, a ile ze stołu. Możemy wybrać 2 z ręki 3 ze stołu, ale równie dobrze wygrać tylko 1 z ręki i 4 ze stołu. Możemy nawet wybrać 5 ze stołu ale wtedy w najlepszym razie możemy tylko zremisować (bo przeciwnik również może je wybrać).

Istnieje 9 podstawowych układów które będziemy próbowali stworzyć:

A=As K=Król, K=Dama, J=Walet, 10=dziesiątka

Ranking układów od najsłabszego do najsilniejszego. Przedstawione są wg schematu: nazwa, opis, przykład.

Wysoka Karta (High Card) 
Żadnemu graczowi nie udało się ułożyć układu. Decyduje więc najwyższa kara jaką mają gracze. (najwyższe karta w hold'em to As), np. AJ765 jest lepsze od DJ765, a J9654 jest lepsze od 87542 (karty w różnych kolorach). 
Dtrefl Jtrefl 6trefl 5trefl 2trefl

Para (One Pair) 
Para, czyli dwie kart tej samej wartości, natomiast pozostałe 3 karty zupełnie inne. Wygrywa wyższa para.
Atrefl Atrefl 2trefl 6trefl Jtrefl

Dwie pary (Two Pairs) 
Czyli po prostu układ kart składający się z dwóch par kart tej samej wartości, piąta karta różni się od pozostałych. Wygrywają oczywiście dwie wyższe pary.
Ktrefl Ktrefl 2trefl 2trefl Atrefl

Trójka (Three of a Kind) 
Układ składający się z trzech jednakowych kart, np. AAA74, 888KJ. W straciu trójek wygrywa ta z wyższymi kartami.
9trefl 9trefl 9trefl Ttrefl 2trefl

Strit (Straight) 
Pięć kolejnych kart w różnych kolorach, np. KDJT9 lub 76543. W tym układzie As może być najwyższą kartą (AKDJT) lub zastępować jedynkę (A2345). Wygrywa strit z najwyższą kartą.
7trefl 8trefl 9trefl 10trefl Jtrefl

Kolor (Flush) 
Pięć kart w tym samym kolorze, jeśli dwóch graczy ma kolor to wygrywa ten z wyższą kartą, jeśli najwyższa karta jest wspólna to decyduje druga, trzecia lub kolejne w kolejności, np. AKJ53 w kolorze jest lepsze od AK753 w kolorze (w tym przykładzie zadecydowała przewaga J nad 7). W hold'emie kolory nie mają wartości, ponieważ nie ma takiej możliwości by dwóch graczy miało dwa różne kolory. 
Atrefl Ktrefl 10trefl 2trefl 6trefl

Full (Full House) 
Układ składający się z trójki (trzech takich samych kart) i pary (dwóch takich samych kart). Wyższy full to ten z silniejszą trójką, np. JJJAA wygrywa z 999AA, jeśli dwaj zawodnicy mają tą samą trójkę to decyduje para, np. AAAQQ jest lepsze od AAA77. 
Atrefl Atrefl Atrefl 10trefl 10trefl

Kareta (Four of a Kind) 
Układ z czterech jednakowych kart, wygrywa ta kareta która została ułożona z wyższych kart. Jeśli obaj graczę mają taką samą karetę, decyduje kicker czyli jedna karta dodatkowa (9999K wyższe niż 99994)
2trefl 2trefl 2trefl 2trefl Atrefl

Poker (Straight Flush) 
Czyli strit w kolorze, niekoniecznie ten od asa. W sytuacji w której dwóch graczy uzbierało pokera wygrywa ten z wyższą kartą, np. 98765 w kolorze jest lepsze od 76543 w kolorze, mimo iż obaj gracze mają pokera. 
6trefl 7trefl 8trefl 9trefl 10trefl


Czy musisz je pamiętać? Nie do końca. W Texas holdem obowiązuje zasada, iż karty mówią za siebie. Czyli gdy pokażesz swoje 2 karty na koniec gry, rozdający (albo inni gracze) są zmuszeni wybrać z nich najsilniejszy możliwie układ. Nawet jeśli Ty go przeoczyłeś. Warto jednak układy znać, bo tylko wiedząc jak silny układ posiadasz będziesz w stanie odpowiednio go obstawiać.

Na koniec uwaga - warto zauważyć, iż przyjętym schematem jest zapisywanie Damy nie jako Dtrefli ale jako Qtrefli (queen), a dziesiątki nie jako 10trefli, ale jako Ttrefli (ten)

Poker texas holdem zasady - rozgrywka właściwa, preflop

Ok, masz już 2 karty, powiedzmy Ktrefl 10trefl. Siedzisz obok dużego blinda więc to od ciebie będzie zaczynać się rozgrywka. Co możesz zrobić? Masz 3 opcje.

1. Fold, pas. Jeśli uznałeś, że Twoje 2 karty są słabe - możesz je spasować i wyrzucić. Nie zagrasz wprawdzie w tym rozdaniu, ale też nie stracisz żadnego żetonu.

2. Call, sprawdzenie. Jeśli uznajesz że Twoje karty są w miarę ok i chcesz nimi grać musisz zapłacić minimum tyle ile najwięcej dała jedna z osób. Ponieważ do tej pory tylko dwie osoby zapłaciły (mały blind, duży blind) musisz zapłacić tyle ile wynosił duży blind.

3. Przebicie, Rise. Jeśli uważasz, że Twoje karty są świetne, możesz podbić stawkę. Podbijamy zawsze o wielokrotność dużego blinda. Czyli jeśli duży blind wynosił 2, minimalne podpibie to 4. W NO LIMIT Texas Holdem nie ma jednak maksimum, możesz podbić o 4,5, 84, czy też 1284.

Po Twojej decyzji, kolejny ruch przechodzi na osobę z lewej strony. I ona też ma trzy decyzję. Zauważ, że jeśli Ty podbiłeś o 5, to ona by sprawdzić (call) musi zapłacić już nie wartość dużego blinda, ale właśnie 5!

Gdy wszystkie osoby podjęły decyzje wykładane są pierwsze 3 karty.

Przykłady rozgrywki 4 osobowej: W rozdaniu jest: mały blind, duży blind, gracz, rozdający:

1. Mały blind - (1), duży blind (2). Gracz sprawdza (2), Rozdający sprawdza (2), mały blind sprawdza (dopłaca więc 1), duży blind sprawdza (nic nie dopłaca bo 2 dał już na starcie). Koniec pierwszego etapu, dalej gra 4 graczy.

2. Mały blind - (1), duży blind (2). Gracz przebija do (6), rozdający pasuje. Mały blind pasuje. Duży blind sprawdza (dopłaca więc 4). Koniec pierwszego etapu, dalej gra 2 graczy.

Ale uwaga:

3. Mały blind - (1), duży blind (2). Gracz sprawdza (2). Rozdający przebija (6). Mały blind sprawdza (dopłaca (5). Duży blind pasuje. Decyzja wraca jeszcze do gracza który musi zdecydować czy znowu sprawdza (dopłaca brakujące 4) czy też pasuje.

I przykład najbardziej skomplikowany:

4. Mały blind - (1), duży blind (2). Gracz sprawdza (2). Rozdający przebija (6). Mały blind pasuje. Duży blind jeszcze raz przebija za (15. Plus 2 które dał na początku =17). Gracz ma decyzję - może znowu przebić, może spasować, może też sprawdzić - dopłacając jeszcze 15. Załóżmy że sprawdza. Teraz jeszcze decyzję ma Rozdający - może dopłacić różnicę by sprawdzić (w jego przypadku 11), spasować, albo znowu podbić.

Pierwsza runda licytacji kończy się w momencie gdy wszyscy gracze spasowali lub sprawdzili. Następnie wykładane są pierwsze 3 karty wspólne, czyli flop.

Poker texas zasady - flop


Załóżmy że na stole pojawiły się karty 10trefl Jtrefl 7trefl. Co teraz?

Ponownie zaczyna się runda licytacji. Tym razem zaczyna gracz który siedzi na pozycji mały blind (pierwszy w lewo od rozdającego). Jeśli mały blind spasował wcześniej - decyzja przechodzi na kolejnego gracza po lewej etc.

Załóżmy, że mały i duży blind spasowały wcześniej, więc to Ty będziesz zaczynał. Jakie masz opcje?

1. Poczekać. Ponieważ jeszcze nikt nie podbił, możesz "sprawdzić za darmo", czyli po prostu poczekać i oddać decyzję kolejnemu graczowi po lewej.
2. Podbić. Analogicznie jak we wcześniejszym przykładzie - jeśli sądzisz, że Twoja karta jest dobra, możesz podbijać.
3. Spasować. Teoretycznie możesz, ale ponieważ poczekanie nie kosztuje Cię na razie nic - nie ma sensu pasować.

Przykłady.

1. 2 graczy, Ty i Rozdający. Ty czekasz, Rozdający czeka. Koniec fazy flop, przechodzimy do kolejnej.

2. 2 graczy, Ty i Rozdający. Ty czekasz, Rozdający przebija (2). Możesz teraz albo sprawdzić (2), albo przebić o więcej, albo spasować.

Jeśli jeden z graczy podbije a drugi spasuje - rozdanie się kończy ten który podbijał zabiera wszystkie żetony (i nie musi pokazywać kart) Jeśli wszyscy gracze sprawdzą - przechodzimy do trzeciej fazy gry i wykładamy kolejną kartę która nazywa się turn.

Zasady gry w pokera - turn

Na stole leżą już karty 10trefl Jtrefl 7trefl. I dochodzi jeszcze Qtrefl. Co teraz?

Analogicznie jak na flop zaczyna się taka sama faza licytacji. Wszystko odbywa się tak samo. Jeśli dalej przynajmniej 2 graczy sprawdzi - wyłożona zostanie 5 i ostatnia karta. River.

Jak się gra w pokera - river

Na stole leżą już karty 10trefl Jtrefl 7trefl Dtrefl. I dochodzi jeszcze 9trefl. Co teraz?

Po raz ostatni gracze licytują. Jeśli ktoś podbije a reszta spasuje - koniec, wygrywa ten który podbił i nie musi pokazywać kart. Jeśli jednak zostanie sprawdzony - obydwaj gracze pokazują karty. Wygrywa ten który stworzył silniejszy układ.

Jak wygrywać?

Generalnie istnieją dwa sposoby na wygrywanie:

Po pierwsze oszukiwanie, zwane blefowaniem. Zauważ, że jeśli Ty przebijesz, przeciwnik by grać dalej musi dołożyć tyle ile przebiłeś. Nie zawsze będzie chciał to zrobić i spasuje. Jeśli wszyscy spasują automatycznie wygrywasz, nie ma więc znaczenia jakie karty miałeś.

Drugim sposobem jest dojście do końca rozdania (river) i przy wyłożeniu kart posiadać najlepszy układ.

Oba sposoby można używać naprzemiennie, oczywiście blefowanie niesie ze sobą większe ryzyko porażki, bo może się przecież tak zdarzyć, iż przeciwnik będzie miał bardzo silny układ i będzie nas sprawdzał do końca zmuszając do pokazania naszych słabych kart.

Co to są dobre karty?

I tak prawie dobrnęliśmy do końca zasad pokera, pozostaje się nam już tylko zastanowić czym są dobre karty. Odpowiedź na to pytanie jest złożona - Poker Texas Holdem to gra bardzo dynamiczna. Zupełnie inne karty uznamy jako dobre pre flop, inne będą dobre na flopie, inne będa na turnie, a w końcu zupełnie inne na river.

Skupmy się na przykładzie wykorzystanym powyżej. Mieliśmy na początek Ktrefl 10trefl. Czy ta karta jest dobra na początek? Tak, bo

- Mamy dwie wysokie karty. Król jest prawie najwyższą, dziesiątka też jest wyższa niż większość blotek.
- Są prawie po kolei, więc będzie szansa ułożyć z nich strita.

Inna przykłady dobrych kart:

Atrefl Atrefl - czyli najsilniejsza możliwa początkowa. Od razu mamy najsilniejszą parę.
10trefl 9trefl - nie dość że kolejne więc łatwo będzie trafić strita, to jeszcze w kolorze więc będzie można trafić kolor
2trefl 2trefl - mamy wprawdzie bardzo słaba parę, ale jeśli spadnie jeszcze jedna dwójka - będziemy mieć bardzo silną trójkę (zwaną również setem)

Gra w Poker Texas Holdem wymaga od graczy cierpliwości, gracze początkujący powinni grać zaledwie 10% wszystkich możliwych rąk startowych. Po prostu - czekać na kartę i pasować tak długo aż ona nie przyjdzie.

Ok, zagraliśmy z naszymi Ktrefl 10trefl i przyszedł już flop - 10trefl Jtrefl 7trefl Czy mamy dalej dobrą kartę? Przeanalizujmy.

Trafiliśmy 1 parę, nie jest źle. Jest szansa, iż jesteśmy więc najlepsi (tym większa im mniej osób zostało w grze). Możemy jednak być słabsi jeśli ktoś ma 10 7 (więc 2 pary), dowolnego waleta (więc wyższą parę niż nasza), no i przede wszystkim 8 9 - czyli strita.

W takiej sytuacji warto więc zachować rozwagę. Można grać dalej, ale nie za wiele żetonów.

Turn 10trefl Jtrefl 7trefl Dtrefl. A teraz? Czwarta karta sporo zmieniła. Bo o ile dalej mamy tylko jedną parę i teraz dodatkowo bije nas każda dama, to jesteśmy bliscy ułożenia strita! 10JD i nasz K oznacza, że jeśli na piątej karcie spadnie as lub 9 - mamy strita. Wciąż ostrożnie, ale warto więc grać dalej.

River. 10trefl Jtrefl 7trefl Dtrefl 9trefl. I co teraz? Spadła 9, mamy więc strita. Zdecydowanie jest to więc karta warta grania i przebijania, mamy niemal pewność, że jesteśmy najlepsi. No właśnie - niemal, należy wciąż zachować trochę ostrożności bo jeśli przeciwnik ma AK to ma wyższego strita od nas (10JDKA, my 910JDK) więc to on wygra.

Podsumowanie

Tak w błyskawicznym skrócie wykładają podstawowe zasady pokera z którymi możecie śmiało rozpocząć grę. Szczegóły (bo tych jeszcze trochę jest) - najlepiej opanujecie w praktyce. Ewentualnie od razu zapraszam do przeczytania tekstu vademecum zasad - http://www.pokertexasholdem.pl/pokertexasholdem.pl/vademecum-zasad,62.html , który przedstawia zasady pokera już w bardziej szczegółowy sposób.

Najlepszą nauką jest jednak praktyka, ściągnijcie na dysk dowolny z poker roomów reklamowanych na bannerach na tej stronie. Nie musicie nic wpłacać (to byłoby szaleństwo) - każdy z nich oferuje grę "dla zabawy" na wirtualne pieniądze. Spróbujcie, w ten sposób po godzinie będziecie już znać zasady na pamięć i będziecie mogli się zająć bardziej skomplikowanymi kwestiami takimi jak taktyka.

Glory

Autor jest aktywnym uzytkownikiem forum Pokerkings. Odwiedź jego bloga.
Masz pytania, komentarze, opinie? Kliknij tu i podyskutuj o artykule na forum.